Q&A’s Carbolt-producten algemeen
Wat is Carbolt?
Carbolt is een fabrikant en leverancier van producten voor de beveiliging van de laadruimtes
van bedrijfsbussen. Wij verkopen separate producten voor de beveiliging van achterdeuren
en zijdeuren. Daarnaast verkopen wij complete mechanische en elektronische
laadruimtebeveiligingssytemen.
Waarom is het nodig laadruimtes van bedrijfsbussen te beveiligen?
Er worden jaarlijks veel inbraken in bedrijfsbussen gepleegd. Waardevolle apparaten of
goederen worden gestolen. Vaak is de lading helemaal niet te verzekeren of kent de
verzekering voorwaarden, waarbij lading niet verzekerd is als de bedrijfsbus niet
beroepsmatig (bijv. ’s nachts) wordt gebruikt. Daarnaast is er sprake van inkomstenderving
als bedrijfsbussen en/of gestolen apparatuur één of enkele dagen niet gebruikt kan worden
en er eerst nieuwe apparatuur moet worden aangeschaft en/of de bedrijfsbus moet worden
gerepareerd.
Ik heb een sleutel verloren. Wat moet ik doen?
Bij verlies van een sleutel bij een Carbolt 103-systeem staat dit vermeld in het garantieboekje. Bij de Carbolt 100, Carbolt 101, Carbolt 102 kan een sleutel worden bijgemaakt. Dit kost ca. 6 a 7 weken.
Geldt er garantie op de Carbolt-producten? Wat te doen met c100, c101, c102?
Carbolt kent een levenslange garantie op de mechanische onderdelen van de Carbolt 103, Carbolt 104, Carbolt 105, Carbolt 106 mits deze deskundig zijn gemonteerd en op de juiste manier worden gebruikt. Bij aankoop van een Carbolt 103 systeem bij onze dealers wordt een handleiding/garantiecertificaat verstrekt. Het garantiecertificaat moet worden teruggestuurd naar Carbolt. Carbolt archiveert uw garantiecertificaat zodat er altijd kan worden geacteerd als er problemen zijn. De elektronische onderdelen van de Carbolt 104, Carbolt 105, Carbolt 106 zijn CE-gecertificeerd.
Bij wie kan ik een Carbolt-systeem laten inbouwen?
Carbolt werkt samen met verschillende bedrijfsbusinrichters, mobiele inbouwers en dealers van bedrijfsbussen. Deze staan vermeld op onze site. Carbolt heeft ook eigen monteurs, die worden ingezet.
Hoe snel kan een Carbolt-systeem worden ingebouwd?
Er wordt samen met de monteur in overleg een datum gepland.
Wordt er veel beschadigd aan de bedrijfsbus bij inbouw van een Carbolt-systeem?
Aan de buitenkant van de bedrijfsbus zijn er GEEN beschadigingen. Aan de binnenkant van de bedrijfsbus wordt in verband met een juiste hechting de lak verwijderd van de carrosserie op de plek waar de sloten worden gelijmd. Er wordt een unit bevestigd met bouten/moeren op het tussenschot tussen cabine en laadruimte.
Hoe is herkenbaar dat mijn bedrijfsbus tegen inbraak beveiligd is?
Bij aanschaf van een Carbolt 103, Carbolt 104, Carbolt 105 of Carbolt 106 worden 4 preventieve anti-inbraakstickers verstrekt, die aan de binnenkant van de ramen aangebracht kunnen worden.
Wat moet ik doen als het systeem niet werkt bij aansturing vanuit de cabine?
Er kan contact op worden genomen met Carbolt. Het is voorgekomen dat na plaatsing van het systeem een bedrijfsbus is ingericht en inbouwkasten of iets dergelijks zo zijn geplaatst dat een kabel wordt afgeklemd.
Wat moet ik doen als een deur niet ontgrendelt?
Het kan zijn dat er lading tegen een haak van een slot is gevallen, dat er een kabel onder spanning staat of dat het slot niet meer soepel werkt. Indien mogelijk kan via een andere deur toegang tot de laadruimte worden verkregen en de situatie handmatig worden hersteld. Het is verder goed om het slot van tijd tot tijd even te ‘smeren’.
Wat moet ik doen als de slothaak blijft hangen als de deur of de achterklep is geopend?
De deur of achterklap moet worden gesloten en opnieuw worden ontgrendeld.
Q&A’s elektronische laadruimtebeveiliging Carbolt 104, 105 & 106
Het bedieningspaneel in de cabine brandt vooral in het donker erg fel, kan ik hier iets aan doen?
Fel schijnende lampjes hebben een preventieve werking, maar kunnen ook irritant gevonden worden. De lampjes kunnen echter handmatig uitgezet worden door de rode led-knop langere tijd ingedrukt te houden. Het systeem kan weer worden geactiveerd door op de groene led-knop te drukken.
Wat betekent het als één van de lampjes knippert?
Alleen het rode lampje kan knipperen. Dit betekent dat er een storing is op het Carbolt-slot. Druk in dat geval nogmaals op de rode knop. Wanneer de rode knop dan blijft knipperen is óf de deur niet goed gesloten óf de Carbolt slot-motor stuk. In het laatste geval kunt u contact opnemen met Carbolt.
Wat moet ik doen als ik mijn TAG ben verloren?
Als u de TAG (de blauwe druppel) bent verloren kunt u een nieuwe TAG bestellen bij Carbolt. Deze kunt u met behulp van de programmeer-TAG (die u bij aanschaf hebt gekregen) aanbieden aan het systeem.
Hoe werkt de programmeer-TAG?
De programmeer-TAG dient u voor de antenne (in de cabine of in een achterlicht, dat wordt u bij montage/instructie aangegeven) te houden. Er volgt een viertonig, oplopend geluid (piep). De nieuwe TAG dient u vervolgens voor de antenne te houden. Er volgt een tweetonig geluid (piep). U dient af te sluiten met de programmeer-TAG door deze voor de antenne te houden. Er volgt een viertonig aflopend geluid (piep).
Neemt het systeem in stilstand niet teveel accu vermogen weg?
Het systeem schakelt na verloop van tijd vanzelf uit. U kunt het systeem zelf afsluiten door de rode led-knop langer ingedrukt te houden.
Waar moet ik de Tag houden om achter- en zijdeuren te openen?
Bij de Carbolt 104 moet u de TAG in de cabine houden bij de antenne.
Bij de Carbolt 105 en de Carbolt 106 bevindt de antenne zich bij het achterlicht. De dealer geeft u aan bij welk achterlicht dit is. De Tag moet op korte afstand van het achterlicht worden gehouden aan de achterzijde van de bedrijfsbus.
Is het elektronische systeem te hacken?
De verbinding tussen de TAG en de toegangscontrole gebeurt niet radiografisch. Het is hierdoor niet mogelijk om de sleutel uit te lezen.
Wat moet ik doen als het systeem weigert?
Als dit niet te herleiden is tot één van de andere problemen die bij de Q&A’s zijn benoemd, dient u contact op te nemen met Carbolt.
Wat is het effect op het systeem van slechte weersomstandigheden of het rijden op slecht begaanbare wegen?
Wij hebben geen negatieve reacties dat de elektronica (Carbolt 104. Carbolt 105, Carbolt 106) minder functioneert c.q. hapert bij slechte weers- of rijomstandigheden. Vrijwel alle bedrijfsbussen zijn uitgerust met elektronica. Deze is inmiddels van dermate goede kwaliteit dat er geen problemen verwacht worden.
Wat is het effect van lading die tegen onderdelen van het systeem botst?
Rond de geïnstalleerde onderdelen van het Carbolt-systeem is goede bescherming aangebracht. Er wordt desondanks geadviseerd om in de directe omgeving van de onderdelen van het systeem geen lading te plaatsen. Er hebben ons geen negatieve signalen bereikt over problemen als gevolg van contact van lading met systeemonderdelen.
Wat is er aan de hand als het systeem een knorrend geluid produceert?
Waarschijnlijk is vergeten om de TAG
Benieuwd naar de mogelijkheden?
Laat hieronder uw gegevens achter en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.